learn industry

bewezen concept: #nietoké

awareness campagne met interactieve video.

Ongewenst gedrag is een zeer gevoelig onderwerp. Een e-learning hierover kan al snel betuttelend overkomen. Dus hoe pak je dit aan zodat je impact maakt? Ons awareness concept #nietoké heeft zich bewezen bij een Nederlandse grootbank.

Ik denk nu al na over opmerkingen die ik maak...zijn ze een leuke grap, of kan mijn collega dit als onprettig ervaren?

medewerker

We hebben binnen een paar weken al meer meldingen dan ooit ontvangen bij de vertrouwenspersonen.

projectleider

Mensen weten ons nu te vinden en we worden zelfs herkend in de hal.

vertrouwenspersoon

Awareness
In deze interactieve videolearning ga jij op pad met Theo. Hij is gevraagd door de vertrouwenspersonen om eens te checken hoe het zit met ongewenste omgangsvormen bij het bedrijf. Je maakt samen met Theo een rondje door het bedrijf en hij komt in verschillende situaties terecht waarbij hij medewerkers probeert over te halen tot ongewenst gedrag.

Zo komt hij samen met twee collega’s in de lift te staan. Theo bekijkt de vrouwelijke collega uitvoerig en probeert de mannelijke collega mee te krijgen om te flirten. Wat doe jij in zo’n situatie? Nou is flirten misschien een open deur, dat is #nietoké. Maar chatten in Teams over een andere collega of een arm om iemand heen slaan omdat haar geliefde kat is overleden. Kan dat wel? En hoe zou jij reageren?

Het wordt steeds duidelijker: Theo’s gedrag kan echt niet door de beugel. Theo wordt door beveiligers het pand uitgezet. Natuurlijk zijn dit ‘over-de-top’ voorbeelden. Maar nu is het duidelijk wat ongewenst gedrag is en dat dit niet getolereerd wordt op de werkvloer.

Het gebeurt, ook bij ons!

In het tweede deel van deze campagne, komt Theo terug op kantoor. Want iedereen verdient natuurlijk een tweede kans. Hij is opnieuw gevraagd door de vertrouwenspersonen. Er gebeuren namelijk echt heftige dingen binnen het bedrijf, en ze willen graag aan Theo duidelijk maken wat de impact hiervan is. Theo gaat in gesprek met de vertrouwenspersonen en met slachtoffers.

Theo gaat in een aparte ruimte zitten met de slachtoffers en laat ze hun verhaal doen. Het zijn heftige, kwetsbare verhalen dus ze nemen de tijd en de slachtoffers zijn onherkenbaar in beeld zodat ze anoniem blijven.

Theo is behoorlijk onder de indruk en in een interviewsetting leggen de vertrouwenspersonen uit wat je kunt doen als dit je overkomt.

Verder praten over dit project? Neem contact op en wij bedenken graag een oplossing voor jouw leervraag.