Steeds als we dit noemen, merken we dat het L&D-professionals helpt. Het is onze drive in projecten, maar natuurlijk kan iedereen hiermee aan de slag. Het is een cruciaal perspectief voor de concepting-fase van je project.
2. Storytelling is niet alleen maar heftige fictie.
Waargebeurde verhalen kunnen net zo krachtig zijn. Wat de beste keuze is? Daarvoor kijk je in ieder geval goed naar je doelgroep. Want storytelling gebruik je om te verbinden. Je verhaal moet de afstand verkleinen.
3. Kleine verhalen hebben grote impact.
Een groots en meeslepend verhaal is niet altijd de oplossing. Gebruik kleine verhalen in combinatie met je lesstof. Compacte praktijkvoorbeelden bijvoorbeeld, waarin iedereen zich herkent. Of combineer kleine verhalen in een grotere verhaallijn. Je doelstellingen bepalen je storytelling.
4. Maak het verhaal groter dan je leerinterventie.
Laat het verhaal niet pas beginnen als men de module start, maar laat het zijn ingebed in ‘het grote plaatje’. Stem je cursusuitnodigingen erop af, zet teaserfilmpjes in of ander promotiemateriaal. En ga aan de slag in je LMS, om verhalen bij elkaar te brengen en learning channels te creëren met een Disney+ gevoel.